Alla inlägg under februari 2014

Av langtansalladagar - 21 februari 2014 13:41

Januari har varit en omtumlande, händelserik, skrämmande och spännande månad. Såhär har den sett ut: 

8/1 - första besöket på IVF kliniken. Vi tog blodprover och sambom lämnade spermaprov. På ultraljudet såg allt bra ut. Ostimulerad fanns det ägg i äggstockarna. 10 på den ena och 8 i den andra. Känsla, nervös. Jag andades ut och tackade kroppen för att det i alla fall fanns något innehåll i äggstockarna. 

29/1- andra besöket på IVF kliniken. Vi fick besked om att våra kroppsvätskor var bra och att det inte fanns några hinder för oss att göra IVF. Min enorma nervositet över AMH värdet stillades, då jag fick beskedet att äggreserven var bra. 

4/2 - beställde jag alla medicinerna på apoteket. Det var inte det lilla sortimentet, men skit i det...nu är vi på väg...

13/2 - MENS - denna gången mer än välkommen ;)

14/2 - första injektionen med Gonal-F(det var inte ALLS så farligt som jag trodde att det skulle vara, gick hur bra som helst)

18/2 - tar nu både Gonal-F och orgalutran(det gick bra att ta två sprutor också =) 

19/2 - tredje besöket på IVF kliniken, dags för ultraljud för att se om några äggblåsor har växt till sig. Det såg bra ut. 

21/2 - fjärde besöket på IVF kliniken, ultraljudskoll nummer 2 det slutgiltiga resultatet var 8 äggblåsor på höger sida och fyra äggblåsor på vänster sida. Jag fick en något ökad dos/hormonhöjning av Gonal-F i två dagar. 

Resten av schemat är framtid, nu kan vi bara hålla tummarna att allt går vägen. Så här ser vårt fortsatta schema ut...

23/2 - Tas den sista hormondosen av Gonal-F och orgalutran. 

24/2 - kl 22:15 tas äggmognadssprutan ovitrelle

26/2 - femte besöket på IVF kliniken - det är tid för ägguttagning! 

28/2 - sjätte besöket på IVF kliniken. Nu räknar de med (hoppas hoppas) att kunna återföra ett embryo.

Det är helt otroligt, tänk vilken fantastisk hjälp. Jag är innerligt tacksam för att den finns. Även om man så klart kastas mellan hopp och förtvivlan under tiden man är under behandling, av vetskapen att detta inte heller är idiotsäkert, så vill jag ändå utropa ett oändligt tack!  till den människa (som så välförtjänt fick nobelpris) som kom på detta. TACK!!! 

 

Ha en skön helg! 


Ovido - Quiz & Flashcards